Bank és borászat: egyaránt a bizalmon alapul
A magyar agrár- és élelmiszeripar egyik vezető finanszírozójaként az MBH Bank a borászat elkötelezett támogatója. Hazánk mind a 22 borvidékén jelen van, és a kicsi, kézműves pincészetektől a legnagyobbakig segíti és támogatja a borászatokat. Üzletileg is jelentősnek tartják az ágazatot, „mert a minőségi borok iránt mindig lesz kereslet”. Hollósi Dáviddal, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Miért fontos szektor a szőlő és a bor a banki támogatások, együttműködések kapcsán?
A bank és az ügyfél kapcsolata, illetve a borász és a fogyasztó kapcsolata nagyon hasonló. Mindkettő a bizalmon nyugszik, bizalmi alapú terméket, szolgáltatást értékesít. És mind a borászatban, mind a banki szolgáltatásokban kifejezetten fontos az ember a termék mögött. Ezt a közös metszetet keressük. Szakmai szemmel nézve a borászati vállalkozásban jellemzően erősen megjelenik magának a borásznak a személyisége, így jelentős mértékben a márkákat finanszírozzuk. Az embert a vállalkozás mögött. Ezen felül az MBH Bank kiemelt szereplője a hazai szőlő-bor termékpálya finanszírozásának. Ezáltal felelősségünk van abban, hogy mélyen ismerjük, és hogy jó kapcsolatokat ápoljunk a termékpálya szereplőivel.
Miért tartják támogatásra érdemesnek az Egri Bikavér Ünnepi Napokat?
Példaértékű az a munka, amit az egri borászok a bikavérrel véghezvittek a rendszerváltás óta. A rendszerváltás előtt, a tömegtermelés korában a nemzetközi piacon – és a hazai kereskedelemben is – a bikavér elvesztette a korábbi kiemelt minőségi üzenetét a tömegtermelés miatt. Viszont ez már a múlt, az egri borászok közössége visszaemelte arra a helyre a bikavért, ahová való, és a munka nem áll meg. Az egri bikavérrel a borvidék példaértékűen alkalmazkodik a termesztési adottságokhoz, mi pedig az MBH Banknál úgy gondoljuk, hogy ezen pozitív példákat érdemes kiemelni. A minőségi borok iránt mindig lesz kereslet.
Banki partnerként hogyan tudják támogatni a borszektort?
Ami szemmel láthatóan az Egri borvidéken is működik, az az, hogy bankunk Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágánál hiszünk a tudásmegosztásban. Elsősorban rávilágítunk azokra a területekre a szőlő-bor termékpályán, amelyekről érdemes beszélni, amelyeket érdemes fejleszteni. Emellett mind a meglévő, mind az új ügyfeleinknek nemcsak banki szolgáltatásokat, hanem együttgondolkodást, tanácsadást is tudunk biztosítani. Egy ilyen bizalmi kapcsolatban közösen kell megértenünk, mit tud az ügyfél, mik a lehetséges piacai, segítünk agrárközgazdasági elvek mentén mindinkább sikeressé tenni az adott üzleti modellt.
Az MBH Banknál stratégiai ágazatként tekintünk az agráriumra és az élelmiszeriparra. Agrármodellünk egyedülálló a piacon: országszerte hat régióban, mintegy 40 Agrárcentrumban közvetlenül szolgáljuk ki ügyfeleinket. Mindig és mindenhol az életképes, reális üzleti modelleket keressük. A borászattal kapcsolatban további különlegesség, hogy a bor olyan sok mindent közvetít, annyi értéket és érzelmet hordoz, hogy ebből eredményes üzletet létrehozni komoly tehetséget igényel. Nagyon összetett és szép feladat.
Gazdasági szakemberként milyen javaslatot fogalmazna meg egy olyan gazda számára, aki most kezd bele egy borászat fejlesztésébe?
Ezt a területet elsősorban olyan gazdáknak javasoljuk, akiknek van valamiféle tapasztalatuk a szőlőtermesztésben, de legalábbis ismerik az alapokat. Nagyon fontos, hogy világosan, következetesen alkossanak maguknak stratégiát, rendelkezzenek kellő piacismerettel, tudják azt, hogy hova pozicionálható az ő márkájuk, mennyiért tudják értékesíteni a termékeiket. Egy eleve elhibázott stratégia gyakorlatilag kudarcra ítéli a terveket. Továbbá legyen megfelelő mennyiségű tőke – nemcsak szőlő, hanem pénz is. Vállalkozni ugyanis tőkéből lehet, nem hitelből. Annak, aki borászatot akar építeni, tisztában kell lennie azzal is, hogy egy ilyen vállalkozás az első 7-10 évben több pénzt fog elvinni, mint amennyit termel. Ez olyan szakma, ami hosszú távra szól.
Önnek melyek a kedvenc borai?
Nehéz dönteni. Azt mondják, az első benyomás maradandó. Bennem gyorsan letisztult, hogy a klasszikus testes, érett vörösborok rajongója vagyok. Úgy érzem, minden túrán teszek a borvidékek finanszírozásáért, mert pénzügyesként értem, hogy eredeti és átvitt értelemben is mennyi tőkét kell egy 5-10 éves vörösborba invesztálnia a borásznak. Ezt pedig nekünk, fogyasztóknak meg kell fizetnünk. Cserébe elvárhatjuk, hogy kiváló borokkal kínáljanak minket a borászok! A borászat kétségkívül a mezőgazdaság szakrális ágazata. A biológiai folyamatok tudományosak és jól leírhatók, de mintha a borkészítésnél lenne egy olyan dimenzió, amelyikre nincs ráhatásunk. Ha ez a dimenzió érvényesül, akkor születnek meg véleményem szerint a csúcsborok.