Az egri bikavér a borbárosok szemszögéből
Emblematikus helyet foglal el az Egri borvidék a hazai borkészítés térképén, mely hűvösebb klímájának és változatos talajadottságainak köszönhetően megtestesíti borain keresztül mindazt, amit ma világszerte leginkább keresnek és értékelnek a fogyasztók: gyümölcsösséget, szép savakat, egyediséget, sokszínűséget, könnyedséget és mélységet.
És még egy fontos dolog: fehérben és vörösben is kiváló minőségű borok készítésére alkalmas, ezzel pedig nem sok borvidék büszkélkedhet a világon.
A fogyasztói ízlés folyamatosan formálódik és változik, s vele együtt az Egri borvidék egyik szimbóluma, a gazdag hagyományokkal rendelkező, az elmúlt évek során már több finomhangoláson átesett egri bikavér is: könnyedebb, vagányabb, modernebb lett, sokszínűsége révén pedig nagyszerű gasztrobor.
Mivel széles körben alkalmazható a gasztronómiában, minden magát komolyan vevő étterem vagy borbár kínálatában helye van. Ami pedig az üzleteket illeti, a három minőségi kategória – classicus, superior, grand superior – által mindenki megtalálja magának azt, ami az ízlésének és a pénztárcájának is megfelel.
„Még bőven van munka és tennivaló Egerben, de az elmúlt évek egyre csiszoltabb stílusú, tudatosabban elkészített és izgalmas egri borai bizakodásra adnak okot. A magunk részéről teljes mellszélességgel az egri bikavér és ennek fehér párja, a tíz éve megjelent egri csillag mellett állunk, így szép számmal képviselik magukat a borlapjainkon”
– mondta Petrányi Gábor, a Szent Gellért téren 2012 novemberében megnyílt Palack Borbár, illetve ennek nagytestvére, a Bazilika szomszédságában lévő 0,75 Bistro társtulajdonosa és szakmai vezetője.
Mint mondta, az egyszerűbb, könnyen értelmezhető, illatos, jól fogyasztható kategóriát keresik leginkább a fiatal borfogyasztók, ezen belül is inkább a fajtaborokat.
Vendégkörük alapvetően némi fenntartással kezeli a házasításokat, s mint házasítást, a bikavért is. Legtöbb esetben ez abból adódik, hogy nem ismerik kellő mértékben az adott bort, ezáltal nincsenek tisztában azzal, hogy milyen stílust képvisel. Éppen ezért fontos feladatuknak és felelősségüknek tekintik, hogy a bikavért minél szélesebb borfogyasztói rétegnek megmutassák, és rávezessék őket a kóstolására.
Erre az általuk szervezett kötetlen, interaktív tematikus kóstolók remek lehetőséget biztosítanak, hiszen ezeken a bikavér gyakran kap fontos szerepet, ezzel is közelebb hozva a fogyasztókat a márka és a stílus megismeréséhez. Hiszen ha jobban tudják, mi is valójában a bikavér, könnyebben veszik le következő alkalommal a polcról vagy kérnek belőle kóstolásra vagy esetleg étel mellé egy borbárban vagy étteremben.
„Mindkét helyen fontos az étel és a bor kapcsolata, míg a borbárban leginkább tapasokból, sajttálakból és sonkákból áll a kínálat, addig a 0,75 esetében bisztrójellegű melegkonyhát viszünk. Az összetettségének és sokoldalúságának köszönhetően az egyszerű előételektől kezdve egészen a komoly fogásokig a bikavér jól működik minden étellel. Ajánlom, hogy otthon is nyugodtan kísérletezzenek bátran a borpárosítással”
– osztotta meg a bikavérrel kapcsolatos gondolatait Petrányi Gábor.
Véleményével Polák Dávid, a Palack Borbár üzletvezetője és résztulajdonosa is egyetért. Szerinte egy jó ivású alap bikavér bármikor fel tudja dobni a hangulatot, és utat nyit a komolyabb, superior és grand superior kategóriák felé. Véleménye szerint már sok fiatal van teljesen tisztában az alapokkal és kedveli a bikavért.
„Az a kemény, tudatos munka és energia, amit az egri borászok belefektettek marketing és kommunikáció terén az Egri borvidékbe és ezen belül a bikavérbe, meghozta a gyümölcsét. A gondos figyelemnek köszönhetően mindhárom minőségi kategóriában tisztességes és rendkívül izgalmas bikavérek születnek, s ezeket a fogyasztók is előszeretettel kóstolják”
– mondta érdeklődésemre Dávid, hozzátéve, hogy ezáltal az ő dolguk is sokkal könnyebb, hiszen hitelesen tudják megmutatni és átadni a bikavér üzenetét a vendégeknek.
Tapasztalatai szerint a külföldiek elsősorban éttermekben és borbárokban találkoznak elsőként a márkával, ezért a személyzet, a sommelier kulcsszerepet játszik ennek megismertetésében. A maguk részéről, ha egy külföldi kifejezetten valami tipikus magyar, összetettebb vörösbort szeretne, akkor a bikavér mindig képbe kerül.
Szakács Gergő, a hazai és külföldi turisták körében is népszerű DiVino szakmai vezetője szerint ők országos edukációs szerepet játszanak a hazai gasztronómiában, így fontos feladatuknak érzik megmutatni a vendégeik számára azokat a termékeket, amelyekre büszkék lehetünk Magyarországon. Ilyen többek között az egyre népszerűbb egri bikavér is, amelyet már nem csak a magyar, hanem a külföldi vendégek is érdeklődve kérnek és örömmel fogyasztanak.
„Szerencsére a visszajelzések nagyon pozitívak a márkával kapcsolatban, és ez legfőképpen a borászok munkáját dicséri. Külön öröm látni, hogy a fiatalok is fogyasztják. Igaz, még sok energiát, de legfőképpen edukációt kell belefektetni a megismertetésébe, hiszen a felső kategóriáival a mai napig nincsenek tisztában a fogyasztók”
– részletezte az egri bikavérrel kapcsolatos gondolatait Szakács Gergő.
Pozitívumként kiemelte, hogy vannak olyan visszatérő külföldi vendégeik, akik már tisztában vannak Egerrel, és pince alapján kérik a bikavért. Mint kiemelte, ez is jól mutatja, hogy a borászok évről évre tudják hozni azt a minőséget, ami a fogyasztót megnyeri. Legyen szó laza hétköznapokról, baráti beszélgetésekről, ünnepről vagy főzésről, az egri bikavér biztos pont.
Most, hogy beköszönt a tél hidege, melegítsük fel lelkünket egy pohár finom bikavérrel, és vegyük elő Márai Sándor 1943-ban megjelent Az egri bor című írását. Rögtön megértjük, mitől olyan különleges hely az Egri borvidék. Mert mint írja:
„A borhoz nemcsak vulkanikus hegyvidék kell, a talaj sajátos ásványi összetétele, a gondosan válogatott és megmunkált szőlővenyigék: a borhoz kegyelem is kell. A nagy borvidék olyan, mintha áldás lenne rajta. Ez a profán kegyelem árad az Eger környéki tájból.”
Palack Borbár fotók: Kőrösi Tamás; DiVino Borbár fotó: DiVino Borbár; 0,75 Bistro fotó: 0,75 Bistro