Hagyományőrző termék új receptúra alapján
Ha egy átlagos képet nézünk az Egri borvidékről, azt látjuk, hogy az innen kikerülő borok legnagyobb többsége fehér vagy vörös házasítás – ennek megfelelően egri csillagról vagy egri bikavérről beszélünk. Míg az előbbi fogalommal alig tíz éve ismerkedünk, az utóbbi több mint száz éve velünk él már, és a borászok a jövőt is ennek a brandnek a megerősítésében látják.
„Mind a magyar fogyasztók esetében, mint pedig külföldön Eger egyik kiugrási lehetősége lehet a bikavér. Talán még egyszerűbb dolgunk is van így, hogy nem egy új fogalmat akarunk bevezetni a piacra” – elmélkedik Böjt Gergő (Böjt Pincészet). „Ez egy ismert brand a világon, még akkor is, ha sokáig nem is láttunk benne igazán lehetőséget.”
Ez utóbbi megállapítás olyannyira igaz, hogy az Egri borvidék másik közismert fiatal borásza, Gál Tibor (Gál Tibor Pincészet) még öt évvel ezelőtt is leginkább szabadulni szeretett volna a bikavértől; ma viszont már ő is azon a véleményen van, hogy ha újrakezdhetné a borászkodást, akkor csak és kizárólag ezzel a branddel foglalkozna. „Az Egri borvidék egyetlen kiugrási lehetősége a bikavér felemelkedése és megerősítése” – vallja. „Kevés olyan borvidék létezik a világon, amelyiknek saját története van, és köztük is nagyon kevés az olyan borvidék, amelyik ennyire karizmatikus karakterrel rendelkezik. Ezek általában mindig a legsikeresebb borvidékek a világon: gondoljunk csak Champagne-ra, Burgundiára, Bordeaux-ra – egy-egy borral lettek igazán sikeresek. Nekünk pedig hozzájuk hasonlóan van itt, Egerben egy fantasztikus lehetőségünk, ami történelmileg adott, szőlőtermőterületileg adott, mikroklímailag adott – és ezt már csak be kell tolni a célba.”
A jótékony feledés homálya
A mai harmincévesek, akik még alig három-öt éve fogyasztanak bort, sokkal nyitottabban fordulnak ehhez a vörös házasításhoz. „Ők már a modern bikavérekkel lépnek kapcsolatba – folytatja Gál Tibor –, Böjt Gergő bikavérével, a St. Andrea Pincészet vagy Bolyki Jani bikavérével. Ezek pedig mind-mind modern termékek, vonzóak, izgalmasak, kortárs karakterrel rendelkeznek. Véleményem szerint ezek az Egri borvidék legjobb borai, a borversenyeken mutatott eredmények alapján pedig ott vannak a világ legjobb borai között is.”
A kezdeti útkeresést követően Böjt Gergő is hasonló véleményen van, szerinte a bikavér szerepe egy adott borászatnál az, hogy a portfólió legmagasabbra pozícionált terméke legyen, és nem csak a levegőbe beszél. Ugyan nem kereskedelmi tétel még egyelőre, de a tervei között szerepel egy olyan superior bikavér kihozatala a 2018-as évjáratból, amelyet majd a pincészet csúcsboraként aposztrofálhat. „Azt gondolom, hogy a bikavér szerepének egy borászatnál annak kell lennie, hogy a legjobb bor legyen, és ugyanezt szánjuk neki a borvidéken is.” Bukolyi Marcell (Bukolyi Marcell Organic Wines) tapasztalatai szerint a külföld is egyre nyitottabb a már jól ismert brand irányába; úgy látszik tehát, minden jó irányban halad ahhoz, hogy a bikavér egy új szintre emelkedjen a világ bortérképén is.
Új irányvonalak
Ahhoz, hogy egy borász elmondhassa, hogy a bikavér a pincészete legmagasabbra pozícionált tétele, radikális változtatásokra is szükség van. Gál Tibor a sikert abban látja, hogy nem úgy készíti el a vörös házasítást, ahogyan azt annak idején a nagyszülőktől látta – és ezt nem csak a technológiai fejlesztésekre érti. „Mi szakítottunk azzal a gondolattal, hogy a hagyományőrző termékeknek a hagyományok mentén kell készülniük. Az egri bikavér karaktere attól jó, hogy a mai elvárásoknak megfelelően készítjük: rövidebb érlelési idővel, gyümölcsösebb, fűszeresebb ízvilággal, vibráló, dinamikus és ugyanakkor lágyabb ízekkel.” Hozzá hasonlóan Bukolyi Marcell is modern felfogásban állítja össze a maga házasítását, inkább a bor gyümölcsös, jól iható karakterét igyekszik kidomborítani. Nála extraként pedig még azt is megkapjuk, hogy a borvidéken egyedülállóként rendelkezik minősített bioszőlővel, így organikus címkével dobja piacra a termékét – ez egy újabb olyan pont, amellyel könnyebben meg lehet szólítani azt a feltörekvő, komolyabban érdeklődő borfogyasztó generációt, akik életében a környezetvédelem is egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be.
A brand, a termék, az alapanyag, az elgondolás és a megvalósítás tehát már adott; és ha a jelen újgenerációs borászai szerint is a bikavérben van a borvidék sikerének a kulcsa, ideje, hogy mi is közelebbi ismeretséget kössünk – nos, a borvidék legjobb boraival.